O projektu:

Hlavním cílem projektu je zlepšení podmínek pro integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků sociokulturně znevýhodněných na Švehlově střední škole a tím zvýšení jejich uplatnitelnosti na trhu práce za využití multimédií a moderních e-learningových technologií. U těchto žáků se výrazně zvýší schopnost absorpce informací, integrace i zapamatování poznatků a získání dovedností

Hlavní cíle projektu:

  1. Návrh struktury, vytvoření metodiky a harmonogramu tvorby e-learningových modulů pro podporu výuky praktických činností. Základem výukových modulů budou digitální výukové video záznamy praktických činností zpracované do podoby webcastů – internetového videa. Webcast zahrnuje videozáznam, audio komentář vyučujícího, synchronizovanou sekvenci snímků (PowerPoint), klíčová slova, doplňující titulky a autokorektivní testy. Navrhneme šablony pro tvorbu jednotlivých komponent obsahu a postupy pro tvorbu a zpracování video záznamů.
  2. Vytvoření 12 e-learningových modulů, které budou pokrývat klíčovou problematiku praktického vyučování v učňovských a studijních oborech školy. Moduly budou obsahovat výukové video záznamy, celkem vytvoříme alespoň 120 výukových videozáznamů v délce cca 5-15 minut. Videozáznamy zpracujeme do podoby webcastů.
  3. Realizace e-learningového portálu projektu, autorského a prezentačního modulu a naplnění portálu daty e-learningových modulů.
  4. Nasazení e-learningového portálu do řádné výuky školy. Do projektu se zapojí minimálně 100 žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků sociokulturně znevýhodněných, integrovaných do běžných tříd. Žáci budou podpořeni vícekrát v jednotlivých modulech.

Cílovou skupinou projektu jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a sociokulturním znevýhodněním studujících na Švehlově střední škole v oborech Analýza potravin, Zpracování masa, Zpracování mouky, Mechanik opravář, Opravář zemědělských strojů, Provoz služeb, Zahradnické práce, Opravářské práce, Zednické práce, Stavební výroba a Podnikání. Tyto učební obory jsou typickým útočištěm pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, žáky ze znevýhodněných skupin obyvatelstva, sociálně slabých rodin, žáky s lehkými mozkovými dysfunkcemi a poruchami učení (dyslexie, hyperaktivita, ADD, ADHD). Výrazný je také podíl romské minority. V těchto oborech studuje cca 425 žáků v oborech. Projekt je zaměřen výhradně na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky se sociokulturním znevýhodněním. Podle analýzy provedené v roce 2009 bylo ve spolupráci s třídními učiteli, rodiči a jednotlivými žáky zjištěno, že více než 100 žáků splňuje definici žáka se speciálními vzdělávacími potřebami uvedenou v metodickém pokynu MŠMT. Praktické vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve výše uvedených oborech vypadá tak, že žáci nejprve na základě výkladu a učebního textu teoreticky nastudují praktické postupy. Během praktického vyučování se pak pod dohledem učitele odborného výcviku nebo instruktora pokoušejí tyto znalosti uplatnit. Na průběžné i závěrečné zkoušky se pak opět připravují na základě učebních textů. Navzdory častým handicapům a poruchám učení žáků jsou tak ve výuce preferovány textové vstupy na úkor vstupů sluchových a praktických. Při vyhodnocování znalostí žáků pak zjišťujeme, že úroveň praktických dovedností a schopnost jejich aplikace není optimální. V rámci realizace projektu bude za pomoci vytvořených vzdělávací modulů a e-learningového portálu podpořeno alespoň 100 žáků školy. Inovovaný vzdělávací systém bude nadále používán pro podporou vzdělávání těchto žáků i po ukončení financování z ESF.

Vytvořená vyučovací metoda se v rámci realizace projektu dotkne alespoň 100 žáků školy se speciálními vzdělávacími potřebami a sociokultirním znevýhodněním. Vytvořené vzdělávací moduly a e-learningový systém bude prakticky využíván ve výuce 12 předmětů. Učitel při teoretickém výkladu využije vytvořené videozáznamy praktických činností a názorně žákům předvede připravené postupy. V rámci přípravy na výuku a na zkoušky si žáci prostřednictvím e-learningového portálu názorně přehrají záznam libovolné praktické činnosti nebo její části. Kvalitněji se tak připraví na praxi, naučí se efektivněji pracovat a získat kvalitnější a trvalejší dovednosti. Vytvořené e-learningové prostředí bude žákům prezentovat pracovní postupy vizuálně (text, obrázky), zvukově (mluvený komentář) i prakticky (video demonstrující praktické úkony). U žáků se tak výrazně zvýší schopnost absorpce informací, integrace i zapamatování poznatků a získání dovedností. Žáci budou mít k dispozici ankety k hodnocení ověřované výukové pomůcky. Na základě názorů a hodnocení účastníků budou připravované moduly i e-learningový portál revidovány a upraveny tak, aby vyhovovaly v maximální možné míře cílům projektu a cílové skupině.