Hlavním cílem projektu je zlepšení podmínek pro integraci a vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami a žáků sociokulturně znevýhodněných na Švehlově střední škole
a tím zvýšení jejich uplatnitelnosti na trhu práce za využití multimédií a moderních
e-learningových technologií. U těchto žáků se výrazně zvýší schopnost absorpce informací,
integrace i zapamatování poznatků a získání dovedností
Hlavní cíle projektu:
- Návrh struktury, vytvoření metodiky a harmonogramu tvorby e-learningových modulů
pro podporu výuky praktických činností. Základem výukových modulů budou digitální
výukové video záznamy praktických činností zpracované do podoby webcastů – internetového
videa. Webcast zahrnuje videozáznam, audio komentář vyučujícího, synchronizovanou
sekvenci snímků (PowerPoint), klíčová slova, doplňující titulky a autokorektivní
testy. Navrhneme šablony pro tvorbu jednotlivých komponent obsahu a postupy pro
tvorbu a zpracování video záznamů.
- Vytvoření 12 e-learningových modulů, které budou pokrývat klíčovou problematiku
praktického vyučování v učňovských a studijních oborech školy. Moduly budou obsahovat
výukové video záznamy, celkem vytvoříme alespoň 120 výukových videozáznamů v délce
cca 5-15 minut. Videozáznamy zpracujeme do podoby webcastů.
- Realizace e-learningového portálu projektu, autorského a prezentačního modulu a
naplnění portálu daty e-learningových modulů.
- Nasazení e-learningového portálu do řádné výuky školy. Do projektu se zapojí minimálně
100 žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků sociokulturně znevýhodněných,
integrovaných do běžných tříd. Žáci budou podpořeni vícekrát v jednotlivých modulech.
Cílovou skupinou projektu jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a sociokulturním
znevýhodněním studujících na Švehlově střední škole v oborech Analýza potravin,
Zpracování masa, Zpracování mouky, Mechanik opravář, Opravář zemědělských strojů,
Provoz služeb, Zahradnické práce, Opravářské práce, Zednické práce, Stavební výroba
a Podnikání. Tyto učební obory jsou typickým útočištěm pro žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami, žáky ze znevýhodněných skupin obyvatelstva, sociálně slabých rodin, žáky
s lehkými mozkovými dysfunkcemi a poruchami učení (dyslexie, hyperaktivita, ADD,
ADHD). Výrazný je také podíl romské minority. V těchto oborech studuje cca 425 žáků
v oborech. Projekt je zaměřen výhradně na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
a žáky se sociokulturním znevýhodněním. Podle analýzy provedené v roce 2009 bylo
ve spolupráci s třídními učiteli, rodiči a jednotlivými žáky zjištěno, že více než
100 žáků splňuje definici žáka se speciálními vzdělávacími potřebami uvedenou v
metodickém pokynu MŠMT. Praktické vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
ve výše uvedených oborech vypadá tak, že žáci nejprve na základě výkladu a učebního
textu teoreticky nastudují praktické postupy. Během praktického vyučování se pak
pod dohledem učitele odborného výcviku nebo instruktora pokoušejí tyto znalosti
uplatnit. Na průběžné i závěrečné zkoušky se pak opět připravují na základě učebních
textů. Navzdory častým handicapům a poruchám učení žáků jsou tak ve výuce preferovány
textové vstupy na úkor vstupů sluchových a praktických. Při vyhodnocování znalostí
žáků pak zjišťujeme, že úroveň praktických dovedností a schopnost jejich aplikace
není optimální. V rámci realizace projektu bude za pomoci vytvořených vzdělávací
modulů a e-learningového portálu podpořeno alespoň 100 žáků školy. Inovovaný vzdělávací
systém bude nadále používán pro podporou vzdělávání těchto žáků i po ukončení financování
z ESF.
Vytvořená vyučovací metoda se v rámci realizace projektu dotkne alespoň 100 žáků
školy se speciálními vzdělávacími potřebami a sociokultirním znevýhodněním. Vytvořené
vzdělávací moduly a e-learningový systém bude prakticky využíván ve výuce 12 předmětů.
Učitel při teoretickém výkladu využije vytvořené videozáznamy praktických činností
a názorně žákům předvede připravené postupy. V rámci přípravy na výuku a na zkoušky
si žáci prostřednictvím e-learningového portálu názorně přehrají záznam libovolné
praktické činnosti nebo její části. Kvalitněji se tak připraví na praxi, naučí se
efektivněji pracovat a získat kvalitnější a trvalejší dovednosti. Vytvořené e-learningové
prostředí bude žákům prezentovat pracovní postupy vizuálně (text, obrázky), zvukově
(mluvený komentář) i prakticky (video demonstrující praktické úkony). U žáků se
tak výrazně zvýší schopnost absorpce informací, integrace i zapamatování poznatků
a získání dovedností. Žáci budou mít k dispozici ankety k hodnocení ověřované výukové
pomůcky. Na základě názorů a hodnocení účastníků budou připravované moduly i e-learningový
portál revidovány a upraveny tak, aby vyhovovaly v maximální možné míře cílům projektu
a cílové skupině.